Mediene har en enorm dagsordenfunksjon, og saker om utnyttelse og menneskehandel krever kunnskap og formidlingskraft. Dette kan tilspisse fokuset, øke presset på myndighetene og styrke bevissthet i befolkningen. Så hvordan kan mediene øke bevisstheten og holdningene til samfunnet når det gjelder menneskehandel og utnyttelse, og hvordan kan mediene bidra til å styrke rapporteringen og spre kunnskap om denne alvorlige, men likevel fremmedgjorte tematikken?
«Samfunnet må halde fram å styrke vernet av mindreårige – dette skjer ikkje ved å senke den seksuelle lågalderen!»
Straffelovrådet har foreslått å senke den seksuelle lavalderen i Norge fra 16 til 15 år. Forslaget vil kunne bidra til at vernet mot at ungdommer blir utsatt for seksuell utnyttelse blir svekket. Dette er spesielt kritisk i en tid hvor seksuell utnyttelse av barn og unge øker, spesielt gjennom digitale plattformer.
Langsiktig innsats med en skrinlagt strategi mot moderne slaveri?
Søkelyset rettes mot Kinas interneringsleirer
Pornokritikk bør ikke avfeies
Det er ingen tvil om at serien «Porno 2022» gir et mangfoldig inntrykk av hvordan porno ser ut. I våre øyne mangler likevel viktige nyanser, slik at serien ikke tegner et representativt nok bilde av hva som er karakteristisk for pornobransjen. Vår bekymring er at kunnskapen om de kritiske sidene ved porno lett forsvinner i samfunnsdebatten og i det offentlige ordskiftet.
Uansett hvem, hvor og når- alle har rett til å søke trygghet
Utnytting av ukrainske flyktningar
Ny redaktør i lightupmagasinet
Exposed
Over heile landet har politiet oppdaga ei type gruppe på sosiale medium der barn og unge deler seksualiserte bilder eller videoar av jamnaldrande. I disse “exposed-kontoane” blir barn og unge, noen helt ned i 11-årsalderen, offer for deling av seksuelle videoar og bilete på lukka kontoar på Snapchat, Instagram eller TikTok.









