Hvilke undervisningsressurser kan Lightup tilby?

Skrevet av: Solomon Hindel Kamara

Marie Cathrine Løver Thu er Lightup sin nyansatte organisasjonsrådgiver. Hun jobber med undervisning, prosjekter, medlemsverving og medlemsoppfølging i Lightup. Vi tok en prat med henne for å bli bedre kjent med henne og for å få et innblikk i Lightup sitt undervisningsmateriale om menneskehandel og seksuell utnyttelse.

Du er nyansatt i Lightup, kan du fortelle litt om deg selv og din bakgrunn? 
- Jeg heter Marie Cathrine, er 29 år og kommer fra bygda Skotselv. Jeg har tidligere jobbet som lærer og har blant annet en mastergrad i sosiologi, og PPU, praktisk pedagogisk utdanning, fra Trondheim. Nå har jeg flyttet til Oslo og begynt å jobbe i Lightup. Jeg har lenge engasjert meg i frivillighet og organisasjonslivet. Og faglig er det særlig de mindre synlige samfunnsutfordringene som noen ganger blir oversett, som jeg brenner for.

Hvordan ble du kjent med Lightup?
- Jeg ble kjent med Lightup da jeg jobbet som lærer. Jeg skulle undervise i temaene menneskerettigheter og menneskerettighetsbrudd i samfunnskunnskap, og så etter opplegg og oppdaget Lightup sitt kortspill Human.kind. Jeg tok kontakt med Lightup og bestilte spillet.

 Kan du fortelle om Human.Kind- opplegget?
- Opplegget starter med en presentasjon av temaet menneskehandel og digital seksuell utnyttelse. Elevene bruker spillkortene med regler som minner om «Alias». To-og-to er på lag, stiller spørsmål og om de svarer rett  vinner de kortet som er et poeng. Spillet har 3 ulike temaer: menneskehandel som globalt fenomen, prostitusjon og seksuell utnyttelse og digitale former for utnyttelse. Human.kind er et gjennomarbeidet interaktivt spill, og jeg har selv opplevd at elevene likte det veldig godt.

Hva er målet med Human.Kind undervisningsmateriale?
- Målet med opplegget er å øke elevenes kunnskap om menneskehandel, belyse digitale former for seksuell utnyttelse og problematiske sider av pornoindustrien og pornobruk. Spillet får elevene til å reflektere over egne holdninger og valg.

Lightup jobber med holdningsendring, altså holdningsskapende arbeid. Hovedmålet med ressursene er å dele av vår kunnskap og erfaring rundt temaet, øke bevisstheten og gi de unge kunnskap om egen forbrukermakt!
— Marie Cathrine Løver Thu

Hvilke typer undervisningsressurser tilbyr Lightup gjennom sin ressursbank?
- Det er ganske mye! Jeg har jo nevnt kortspillet «Human.kind». Men vi har også ulike workshops, om menneskehandel, porno, og etisk forbruk. Blant annet følger vi den lange reisen en iPhone tar fra produksjon, til den ligger i hånden din som forbruker. Det er mulig å booke Lightup for å komme å holde workshopene, men det er også mulig for lærere og elever å ta i bruk ressursene selv.

Videre har vi en engasjerende podkast, som heter ungt søkelys, drevet av dedikerte frivillige, som har ulike episoder om temaer knyttet til menneskehandel og seksuell utnyttelse. Denne kan også brukes i undervisning eller for egen kunnskapsøkning.

I tillegg har vi prosjekter som Porno på timeplanen, et undervisningsopplegg laget i samarbeid med Barnevakten, som tar opp viktige spørsmål om porno, menneskehandel og seksuell utnyttelse. Også har vi pornoprat.no, en ressursside for ungdommer om hvordan porno kan påvirke individer, relasjoner og samfunnet.

Fortell mer om podkasten! Hvor ofte publiseres den?
- Podcasten er drevet av frivillige, og vi har som mål å ha en sesong i løpet av hvert semester. Hvor mange episoder og hvor ofte det publiseres avhenger av frivilliges tilgjengelighet, eller eventuelle samarbeid. Det jobbes for eksempel med noen episoder nå om dagen i samarbeid med ECPAT. Vi tror det blir noen veldig spennende episoder som vi håper mange vil høre på

Hvem er målgruppen for ressursene dere tilbyr?
- Målgruppen for alle våre undervisningsressurser er i hovedsak unge mennesker, men dersom du skulle være eldre enn denne målgruppen, er du likevel velkommen til å sjekke ut det vi driver med! Våre ressurser brukes av lærere, helsesykepleiere, ungdomsledere, konfirmantledere, ungdomspartier og studenter. Og vi har blitt booket inn til å holde workshop eller foredrag for alle aldersgrupper, ettersom temaene vi tar opp berører alle!

Hvordan kan kan man få tilgang og koster det noe?
- Alt er gratis! Så her er det bare å ta kontakt. Når det gjelder de digitale ressursene ligger det meste ute i ressursbanken, mens spillet kan bestilles til din gruppe,  og sendes fra oss mot en liten sum for frakt. Vi kan også bookes til å komme på besøk, og da er det ønsket med et lite honorar for at vi skal kunne dra på besøk til dere, men også flere.

Har dere fått tilbakemeldinger fra lærere eller elever, og hva synes du som lærer selv?
- Ja, vi har mottatt mange positive tilbakemeldinger fra både lærere og elever som har brukt ressursene. Særlig kommenteres det hvordan undervisningsoppleggene vi utvikler er gode på å aktivisere elevene. Som lærer selv syntes jeg Lightup sine opplegg gjorde det mye lettere å starte samtalen og refleksjon rundt komplekse temaer, som menneskehandel, seksuell utnyttelse og porno samtidig som elevene gjorde noe praktisk og engasjerende. Human.kind ble så godt mottatt av elevene at det også genererte interesse blant andre lærere!

Du nevner at undervisningsressursene til Lightup kan benyttes til å starte samtaler om vanskelige temaer. Når tenker du at vi bør begynne å ha disse samtalene?
- Vi har opplegg som er rettet mot ungdomsskolen, ned til 8. klasse. Tidligere i høst besøkte vi Helsesykepleierkongressen sammen med Barnevakten  for å promotere vår felles ressurs Porno på timeplanen og Pornoprat.no. Der ble det uttrykt ønske om å introdusere temaet enda tidligere, helst så tidlig som mulig. Ettersom Lightup er en ungdomsorganisasjon, har vi spisset målgruppen vår til unge fra 13 år og eldre. Dersom vi får invitasjoner fra barneskoler, besøker vi ikke klassene direkte, men holder gjerne foredrag for foreldre og lærere. Og siden vi fokuserer på temaer som menneskehandel og seksuell utnyttelse, er det viktig å balansere informasjon med hensynet til barnas alder og sensitivitet. Jeg er enig i viktigheten av å starte tidlig, men samtidig må vi ta hensyn til barnas alder og modenhet. Tidlig informasjon er nødvendig i et forebyggingsperspektiv, og øker sjansen for å forhindre at barn og unge selv opplever utnyttelse.

Hvordan er ressursene knyttet til den nye læreplanen i skolen? 
- Våre opplegg knytter seg svært godt til LK20 sin overordnede del og de tverrfaglige temaene. Våre undervisningsopplegg er forankret i menneskerettighetsundervisning (human rights education) ved å mobilisere unge til å ta del i å skape varig, positiv endring lokalt, nasjonalt og globalt. Ressursene er tett knyttet opp mot læreplanen og mange av kompetansemålene i fag som Samfunnsfag, KRLE, Demokrati i praksis og Internasjonalt samarbeid (for ungdomsskolen) og fag som Samfunnsfag, KRLE, Politikk og menneskerettigheter og Sosialkunnskap (for VGS).

Er det planer om å utvide ressursbanken med flere læringsressurser i fremtiden?
- Det er alltid et ønske om å utvide våre ressurser! Vi ser etter kunnskapshull som vi kan fylle, enten det er med nye workshoper eller lignende opplegg. Nå er jo Human.kind og Porno på timeplanen nye ressurser dette året.  Hvis noen er på utkikk etter nye ressurser, kan jeg anbefale å følge med på podcastepisodene som vi lanserer i samarbeid med ECPAT denne høsten.

Hvordan kan frivillige i Lightup bidra til utviklingen og distribusjonen av undervisningsressurser?

De kan bidra med å komme med forslag til nye prosjekter, kunnskapshull vi ser må tettes, men også hva de selv interesserer seg for, og ønsker å vite mer om! Det er også frivillige som enten alene eller med andre besøker skoler og kan holde workshops eller foredrag, og vi setter stor pris på bidraget de frivillige ressursene kommer med! Uten de frivillige kunne ikke Lightup fungert!
— Marie Cathrine Løver Thu

Til slutt, hva er ditt håp for hvordan disse undervisningsressursene kan påvirke samfunnet og bidra til å oppfylle Lightups visjon?
- Lightup sin visjon er en verden uten menneskehandel og seksuell utnyttelse. Mitt håp er at unge og voksne får økt kompetanse om menneskehandel og digital utnyttelse, fordi det er et tema som påvirker så utrolig mange, barn, voksne… ja verden over. Det kan påvirke en du ikke kjenner, det kan påvirke naboen og det kan påvirke barnet ditt. Hva er det vi konsumerer? Hva er det vi produserer mer av? Hva er det vi etterspør av varer og tjenester? Økt kompetanse gjør at vi sammen kan ta gode valg og sammen forebygge videre menneskehandel og utnyttelse av andre.