Bokanmeldelse: Jentene som sprang

Forfatter: Simon Häggström

Forlag: HarperCollins

Antall sider: 365

Utgitt: 2019

Oversatt til norsk: 2022

Utgiver: HarperCollins

Til deg som leser denne boken og har kjøpt sex: Innrøm for deg selv at det får deg til å føle deg dårlig. Du fortjener ikke å runke i kroppen til et ødelagt menneske. Du fortjener å søke hjelp for hva du enn trenger hjelp med, sånn at du får tilbake empatien for andre mennesker
— Häggström, 2022, s. 8

Sitatet over er hentet fra forordet i boken som er skrevet av Kajsa, en kvinne som har vært utsatt for seksuell utnyttelse og seksuelle overgrep. Hennes skildringer av et liv preget av seksuelt misbruk i sitt eget hjem, og følelser av å ville flykte fra virkeligheten er inngangen til denne svært nervepirrende krimromanen.

Bilde av bokomslag fra Harper Collins Nordic.

Simon Häggström har skrevet en krimroman, hvor store deler av handlingen er hentet fra hans egne opplevelser som politibetjent i Stockholm. «Jentene som sprang» er første frittstående del i serien om menneskehandelgruppen i politiet i Stockholm i Sverige. Boken gir leseren hjertebank, og det er ikke mulig å legge den fra seg før siste side er lest.

Boken lar leseren følge mange parallelle historier. På den ene siden får vi innblikk i livet til Jennifer og Malvina, to 15 år gamle jenter som rømmer fra en behandlingsinstitusjon hvor de utsettes for seksuelt misbruk. Virkeligheten de møter på rømmen er fylt av dop, prostitusjon og kynisme. Vi følger også Molly, en ung jente som utsettes for grooming av en eldre mann på nettet. Deres relasjon utvikler seg fort til utnyttelse, hvor Molly blir gruppevoldtatt av "predator69" og hans bekjentskaper. Skildringene av Mollys innerste tanker og følelser belyser hvordan en sårbar livssituasjon, seksuell utnyttelse og vold har ført til tanker om at hun ikke fortjener annet, og at det er bedre at andre skader henne, enn at hun skader seg selv.

Til deg som leser denne boken og har solgt kroppen din; Jeg skulle gjerne ha møtt deg og vist hvordan livet kan bli når man våger å tro. Tro på deg selv og at du er verdifull. Tro på at det finnes kjærlighet og at du fortjener den. Tro på at du kan så mye mer enn å overleve, du må bare våge å løpe din vei
— Häggström, 2022, s. 8

Boken gir også leseren innblikk i livene til menn som seksuelt utnytter unge jenter.
Vi følger Per-Erik som har en høy stilling i bank, kone, barn og en flott villa. På den ene siden fylles han av skyldfølelse og skam for å delta i seksuelle overgrep. På den annen side blir disse følelsene lagt til side når begjæret blir for sterkt.

Han hadde sett på de andre mennene og kjent forakt og avsky. De var en gjeng med ondskapsfulle djeveldyrkere, og han ville ikke delta i de satanistiske ritualene deres lenger. Akkurat idet han skulle til å snu seg og gå tilbake til ytterdøren, så han hvordan en av mennene rev den hvite trusen av jenta. Per-Erik hadde stoppet opp. Da han så den unge kroppen, ble noe vekket til liv i ham. Det var et begjær han ikke klarte å stå imot
— Häggström, 2022, s. 89

Vi har alle et ansvar for å arbeide mot en verden uten menneskehandel og seksuell utnyttelse. Uavhengig om vi kjenner eller ikke kjenner til denne siden av samfunnet, begynner endringene med oss som samfunn. Boken skildrer en mørk underverden, og belyser sider av samfunnet som de færreste av oss ønsker å vedkjenne oss. Det rå og til tider brutale språket som benyttes, virkeliggjør hver setning og hver side. Som leser vil du mest sannsynlig kjenne hjertebank og følelser av panikk skylle over deg. Boken anbefales på det sterkeste, og når du først begynner å lese, vil du ikke legge den fra deg før siste side er snudd. Denne bokanmeldelsen avsluttes med viktige ord hentet fra boken, og viser hvordan vi alle kan bidra til å skape endring.

Til deg som leser denne boken og aldri har vært i kontakt med denne verdenen: Du har også et ansvar. Du må se kvinnene på gaten, kvinnene på eskortesidene og kvinnene i pornofilmene. Ta stilling. Det er det minste du kan gjøre. Si fra så fort du hører noen på jobben spøke med prostitusjon og kvinnekropper.
Der begynner vi forandringen
— Häggström, 2022, s. 8